Alla inlägg den 30 mars 2013

Av beccalundgren - 30 mars 2013 22:59

Nu känns det som vi börjar komma i fas igen i vallningen efter vinteruppehållet. Han har varit lite trög på att svara på kommandona. Men nu börjar det kännas bra igen. Kontrollerat. Avslappnat.


Fösningen är inga problem alls längre! Han känns jättefin bakom djuren och även fast han inte riktigt klarar av att styra dom/balansera dom så följer han efter fint och ibland -allt oftare ser jag att han faktiskt försöker balansera upp dom själv i fösningen.


Just nu känns det som en massa saker börjar lossna, han är fin i flankerna och även om han inte alltid är helt ren i utgångarna (de lilla vi tränat hämt efter vintern) så lyssnar han bättre på "lie down" och jag når honom bättre på avstånd när jag ger nytt flanking-kommando. Jag upplever också iochmed att han har blivit tryggare i fösningen att han är tryggare och lugnare i framdrivningen.


En helt ny känsla av kontroll och lugn har infunnit sig i träningen och jag bara hoppas det håller i sig! Om två veckor är det kurs för Lena Karlsson igen - ska bli kul och givande!


Ska se om jag inte kan få lite filmat på min fina vallhund. Och vet ni, Fanny tyckte att det är dags att Dax lär sig lite annat i fårhagen - att dela och jobba på två olika grupper, "look back"- träning. Ska bli kul att träna på nytt! Foto: Camilla Jacobsson

Ovido - Quiz & Flashcards