Alla inlägg under september 2014

Av beccalundgren - 25 september 2014 12:28

Exe är inne i en väldigt jobbig period igen. Inte som när han var ett monster i 10-månaders åldern men han har ibland börjat smyga på cyklister igen. Och hundmöten ska vi inte tala om, häromdagen såg vi en labbevalp, han reagerade på 15 meters håll. Och så ligger han på som f-n i kopplet.


Vissa dagar ligger han verkligen inte på plus   


Igår tränade vi agility. Exe fick köra en kort kombination med fart - duktig! Problemet just nu är starten. Vi har väl inte tränat jättemycket - då han innan varit så otroligt ofokuserad - så jag har kört flygande starter. Men på senaste har ju han blivit så mycket bättre och tycker att han börjar förstå. Jag vill att han ska sitta i starten. Han vill ligga. Jag har funderat på om jag ska låta honom ligga men igår bestämde jag mig för att inte låta honom göra det. Varför? Jo för att igår låste han helt på hopphindret och var iprincip helt okontaktbar! Han verkar ha lätt att släppa in eye:et i allt möjligt och ger jag då efter i ligga så tror jag han bara kommer låsa sig mer.


Så hädanefter är det koppel på och en massa sitt-stanna träning framför hopphinder som gäller  

Av beccalundgren - 18 september 2014 18:38

Här ekar det tomt mellan inläggen...


Men ska försöka att det blir lite ändring på det! Dagarna har gått i ett - fullt ös från morgon till kväll.

Vallningen har legat lite på is även fast jag försökt att träna någon gång i veckan. Exe har utvecklats massor och vi jobbar på kommandoförståelsen. Dax går också framåt, har fått bra verktyg av Jonas Gustafsson, även om han fortfarande är spänd så har vi ju inte tränat så mycket heller.


Däremot har vi kört en jävla massa agility. Och Dax går vansinnigt bra på träningar, inte riktigt lika klockren på tävlingar än men jag hoppas det lossnar snart. Har iaf en 4-5 tävlingar kvar på säsongen. Nu försöker jag dra ner lite på just den träningen och jobba mer med styrka och fysiskt välmående. Vi har haft en väldigt intensiv period och tränat mellan 3-4 ggr/v och haft tävlingar var och varannan helg. Jag vill ju inte slita ut min superstjärna.


Det har lossnat en hel del för Exe också. Han har mycket lättare att fokusera även fast andra hundar kör agility. Men vi har ju en del kvar ändå. RC - träningen går lite trögt just nu. Har inte riktigt hittat formen efter resan till Grekland. Sen har vi kört igång rejält med slalomträningen också och han fixar nästan 4 raka pinnar (med 2x2 metoden).


Skapa flashcards