Alla inlägg under maj 2013

Av beccalundgren - 30 maj 2013 21:35

Idag vallade vi på egen hand. På typ hela stora flocken. Nyttigt men svårt sa Dax, något som jag nog vill göra mer med Dax sen, träna på praktiskt arbete, större flockar och sånt.


Hur som helst var han duktig, jag njöt hela tiden och är impad eftersom det är första gången vi faktiskt behövde leta reda på fåren och samla dom på egen hand. Underbart att få berömma typ hela tiden för att han gör så mycket bra!  


Och fast det bär emot vill jag skriva att jag just nu har en bra magkänsla om att VP är om en vecka. Jag kan inte säga att vi fixar det men det finns hopp, och det känns bra. Kanske är dumt, men jag är lite rädd att om jag ropar Hej för tidigt så blir jag 1) för avslappnad. Måste jobba och vara fokuserad och göra bra beslut åt masken! 2) Lagen om alltings jävlighet, är lite rädd att han ska vända på sig och börja dumma sig och få en taskig attityd igen.


Men just nu, låter jag mig hoppas och njuter av den braiga magkänslan. Och att oavsett vad så är han min finaste svartvita prins  

Av beccalundgren - 26 maj 2013 19:47

Utan att säga för mycket så verkar något ha hänt i vallningen och då speciellt i hämten. Igår och idag har han gjort jättefina hämt och utgångar! Jag har kunnat nå honom på långa avstånd och han har varit cool och ren på flankerna.


Idag körde vi långa hämt på ca 100 meter. På vänstersidan fick jag lägga honom och skicka om och han är lite för vid på högerhämten. Men inget bråk, jag bara njöt av min fina kloka hund   Nu hoppas vi bara att det håller i sig!


 

Av beccalundgren - 24 maj 2013 22:45

Det är kul att träna saker där man slipper bråka med hunden. Vi har tränat både trix, agility och lite lydnad denna vecka. Ja och vallning då såklart.


Det har verkligen hänt saker. I agilityn landar handlingen mer och mer, vi kan nu alltså träna på kombinationer som innehåller serpentiner och threadlar. Han blir bättre och bättre på att läsa av min position och slalomträningen går i rasande fart framåt. Så jäkla underbart och kul. Njuter varenda sekund av den bästa svarta   


I lydnaden har det också lossnat till den punkt att jag faktiskt vågar säga att snart kan det vara dags för en debut!



Av beccalundgren - 19 maj 2013 13:47

Igår var vi iväg och vallade med Bergslagens VK på Berga Gård. Nyttigt för Dax att få valla på nya marker och nya får. Jag tyckte väl egentligen inte att han gick varken bättre eller sämre än han har gjort den senaste tiden. Vi är inne i en svacka, helt klart. Men vi på krigar på och hoppas det släpper så småning om. Vi har världens bästa stöd av Fanny och Thomas, helt klart.


Fåren var av lite olika varianter. Det fanns tre olika grupper att valla på i olika hagar. Ett gäng var utslagstackor som var lite småsura men efter nått varv gick de fint. Men jag tyckte de var svåra att valla på. De sprang mest från hörn till hörn i 25:an. Sen var det lite mer springiga får, som jag tycker vi är mer vana vid. Kul att jag började se att Dax själv valde att sakta ner när de blev lite springiga i drivningen. Innan har ju det varit i såna situationer han dragit runt dom.


Sista gruppen var ett gäng gamla stora köttras tackar (rätt säker på att det var Dorset). Dom skulle vi träna på att fålla in. Helvete var svårt det var. Det gällde verkligen att man gjorde bra beslut åt hunden, läste av fåren och var aktiv själv. De första försöken var jag knappt aktiv själv (hade fullt sjå med att kolla får och hund). Men när Thomas påminde mig om att vara aktiv själv gick det mycket bättre. Och att lugna ner mig lite. En tacka blev sur på Dax och ville stånga till honom. Han har aldrig hanterat en tacka som vill stånga honom men han väjde undan och nöp till henne på näsan. Han verkade tycka att det var SKITHÄFTIGT och blev väl lite väl het under några sekunder. Han är ingen liten skitvalp längre.


Det finns mycket kvar att jobba på. Hämten måste bli bättre (de har blivit bättre, men jag litar inte på att det är tillräckligt för ett VP). Fållan måste jag verkligen träna mer på. Nu lägger vi gasen i botten och vallar så mycket vi kan. Kanske går det vägen.

Av beccalundgren - 17 maj 2013 20:54

3 veckor kvar till VP. Och jag börjar tveka om vi faktiskt ska starta. Dax är duktig men jag har aldrig gjort något sånt här innan och tänk om jag tabbar mig totalt...! Dessutom är ju inte Dax helt trygg i drivningen, har lite högt tempo. Om han fixar 100 m hämt har jag ingen aning om. Fållan vet jag inte heller om vi fixar, vi har gjort det så få gånger.


Att Dax skulle fixa det med en förare som kan kompensera upp hans brister, har jag ingen tvivel om. Men i relation till fåren är jag den svaga länken och om någon räddar någon är det Dax som räddar mig. Annars blir det pannkaka.


Ska jag starta och chansa? Jag vill att han ska fixa det innan han fyller 2. Kanske dumt men av någon anledning känner jag att ska man bevisa sig som en bra hundtränare ska hunden vara på startbanan så tidigt som möjligt. Vi har har inte startat i något. Även om det börjar ta sig så känns vi ändå långt ifrån redo i något. I agilityn tycker jag att vi handlingsmässigt börjar få till det men nu är det KF (som vi har backat i träningen på, är inte nöjd) - hinderna och alla andra hinder. I lydnaden har vi kedjning, uthållighet och platsliggning kvar. Vallningen har jag ju redan tagit. 

Av beccalundgren - 15 maj 2013 15:09

I måndags efter valpkursen på BK så fick Dax träna lite agility. Och jäklar vad bra det gick! Synd att jag inte filmade. Slalomet lossnar mer och mer. Nu tränade vi ingångar på 8 pinnar och det gick riktigt bra! Ska börja lägga in lite hopphinder och tunnlar snart tror jag :)k


Sen körde vi lite nosduttar på balansen och där har jag backat lite i träningen, jag tycker han har lite för dåligt värde så mycket lek och inga jättestörningar. Han har gått tillbaka lite till att dutta snett och verkar inte riktigt förstå vad han ska göra.


Sist blev det lite kul motivationsbana. Han är så fin och läser mina broms och accerelationssignaler sååå fint! Bästa masken  



Av beccalundgren - 12 maj 2013 21:52

  

   Foto: Fanny Gott

Av beccalundgren - 5 maj 2013 19:58

Helgen har tillbringats i Uppsala, hos Ellen och henns fina hundar Iso och Benny. Det var kul att ses, eftersom vi har haft kontakt i flera år utan att träffats. Något vi måste göra oftare!


Vi har nästan bott på brukshundsklubben och vi har haft väldigt fina och soliga dagar. Men idag blev hundarna väldigt påverkade av värmen, så passen blev betydligt kortare. Vi har tränat både lydnad och agility.


I lydnaden blev det fokus på att hantera externbelöningar. Jag slängde ut varenda leksak jag hade och gick bakåtmarsch. Väldigt rolig och nyttig träning!   Idag körde vi tävlingsmässiga ingångar på plan och det var helt okej. Sen tränade vi på vänstersvängar (de har börjat brista lite på senaste tiden) och sist lite signalkontroll på läggande och ställande under gång och det känns som jag börjar att nå igenom där!! Det måste helt enkelt kosta lite mer att bara gissa så jag ger honom en kort time out när han gör fel.


I agilityn har det hänt massor! Igår tränade vi en hel del på positional cue och idag fixade han en push- serp och en threadle utan att riva eller krasha in i mig   


Tack Ellen för en jättetrevlig helg!!


I fredags så åkte jag och vallade på kvällen och hade en riktigt bra känsla när vi åkte hem! Han gick väldigt fint med fåren, bra tempo (får ha tummen i ögat lite på honom men behövde INTE lägga honom var 5:e meter för att han skulle sakta ner. Fin attitydsförändring!!) och man ser allt mer sällan att han springer runt dom (när han tappar kontrollen vid drivningen). Min finfina svartvita   


Och tillsist, låt mig presentera, en liten kille som ska flytta hem till oss om ca 1 månad:


For The Win Exe (JenxEpic)


 

 Foto lånat från forthewin.se

Ovido - Quiz & Flashcards