Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Projekt nära

Av beccalundgren - 22 oktober 2014 18:49

Exe är 1½ år. Sen han var 8 veckor har han hängt och slitet i kopplet, hatat allt med halsband och selar.

När han var runt ca 7-12 månader var han som värst. Sen kom en bra period och i somras, ja, då gick han faktiskt oftast riktigt hyfsat i koppel.


Nu är vi i en jättesvacka   Han hänger rejält i kopplet och har börjat med gamla skräpbeteenden: eyea cyklister och bilar (om än inte lika intensivt som förut) och blir väldigt spänd vid alla typer av hundmöten.

Och han är stark. Det enda som fungerar är nosgrimman. Men den har jag använt ytterst sparsamt, dels för att jag känner att han är påväg att lära sig dra i den och dels för att han hatar den.


Så nu ska jag testa ett nytt projekt, att han bara får gå vid min sida. Fortsättning följer...

 
 
Sofia

Sofia

22 oktober 2014 22:54

Här dragandet och eyeandet ihop? Om inte- provat vgw bälte? För dragandet alltså :)

/ sofia

http://Sofiapalmqvist.com

beccalundgren

23 oktober 2014 22:26

Jag upplever inte det. Då han drar även när han inte eyear och när han eyear går han faktiskt i slakt koppel.
VGW har vi och det fungerar inte alls just nu - blir bara en massa snebelastning eftersom han hänger rejält i den med.

Nu har jag testat med mer strikt promenad idag där jag har varierat "nära" med ett "gå och lukta" och jag tyckte det fungerade bra, hur det utvecklas återstår att se :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Skapa flashcards