Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

Vallningspepp!

Av beccalundgren - 15 oktober 2014 14:22

Igår tog vi en privatlektion för Minou i vallning. Nyttigt för killarna att vara på en ny plats och nya får.


Minou tränar väldigt likt Jonas Gustafsson - vilket passar mig väldigt bra. Så eftersom jag har någon plan att vi ska försöka priotera vallningen i höst/vinter så var det perfekt att få en spark i rumpan, ett utgångsläge och ett vettigt träningsupplägg av någon som ser så otroligt mycket mer än jag. Mitt fåröga är typ sämst så inte så konstigt att mina vovvar tycker att jag är en knäppskalle inne hos fåren.


Så nu ska jag bli bra på att även skriva träningslogg för våra pass i fårhagen!


Dax var mycket spänd och hade svårt att ligga kvar när vi tog in honom i hagen (större fält, minimalt drag). Benen gick, som vanligt fortare än huvudet om vi säger så. Men med Minous hjälp så blev han otroligt mycket mer avslappnad ganska fort. Vi dirigerade runt honom med målet att fåren aldrig ska komma fram till mig. För det är det Dax vill när det blir jobbigt eller när jag skickar honom till kl. 12 - fåren till matte. Där upplever han att han har kontroll. Så jag ska:

  • När han driver ska jag ge ett "time" och (om han inte lyssnar)/ eller ett lie down innan han tappar kontrollen.
  • Tänker han och börjar utföra en liten flank för att balansera djuren så ska jag bekräfta den tanken och ge signalen och hjälpa honom.
  • Ren olydnad - ge ett hårt LIE DOWN.
  • Målet är att jag aldrig ska ha djuren vid mig.

Sen fick han träna lite på att trycka också, men det var väldigt jobbigt. Så där ska vi jobba med lina och hjälpa honom mer att våga trycka. Jag tror jag ska jobba ungefär som jag har jobbat med Exe i 25an (se nedan), men ska fråga henne.


Exe tog vi in i 25an på en gång. Jag började som jag har gjort senaste träningarna med att försöka lägga på kommandon. Men har haft problem med att han blir trög och sen är han känslig för press, så minsta lilla får honom att bli väldigt vid. Körde honom väldigt kontrollerat och då ville Minou se vad som händer om han får jobba själv, utan kommandon. Han blev lite härjig och hade ingen bra sinnesstämning. Så back to basics och långlina på. Utan att ge kommandon (förutom något enstaka stopp) så visade jag honom hur man får kontrollen genom att bara ta med honom i linan. Fåren mot staketet. Putta lite på dom så dom rör sig, ut på en flank tills de stannar. Detta har vi gjort förr och han kom snabbt in i ett fint rörelsemönster och med fin attityd mot fåren.


Så då blev det lite svårare, vi la på kommandon på samma sak. Och jag slapp stå vid fårflocken utan stog bakom honom och hjälpte honom med linan om det blev för svårt. Så jag ska:

  • Ta det lugnt. Först när han har rätt sinnesstämmning får han lov att röra sig mot djuren.
  • Är han "inne" i fåren (med tanken) väck honom med ett hårt LIE DOWN och sen upprepa lie down mjukt tills jag ser att han lyssnar på mig.
  • När han går mot djuren - lägg honom/ eller "time" innan det blir för svårt.
  • Aldrig helt ta ut djuren från hörnen utan in och sen tillbaka och räta upp dom. Hjälp med linan.
  • Försök att ha linan slak.

Så häftigt att båda hundarnas attityd skiftade så fort! Jag är riktigt peppad! Som sista ord ska jag väl också skriva vad jag alltid ska titta/tänka på:

  • Fåren! Jag måste bli så mycket bättre att titta på fåren och se vart de vill och hur svårt de gör det för hunden. Ex. när hunden måste trycka mot drag så jag kan hjälpa och förstå mina hundar när det blir svårt
  • Att se skillnaden på olydnad och när de kämpar för att situationen är svår.

Jag låser mig nog lätt vid hundarna när jag tränar och liksom glömmer bort fåren. Big mistake :P


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards