Alla inlägg under december 2012

Av beccalundgren - 28 december 2012 14:48

Rena isgatan numera så väldigt svårt att göra något alls ute utan att bryta benen. Så tricks är det vi sysslar med när vi inte har tillgång till ridhus    och här kommer äntligen beviset för att Masken kan sitta vackert. Han behöver hitta balansen men det blir bara bättre och bättre! Enjoy!



Idag blev det en lite längre tur ner till affären och hämta hem en klänning från Bubbleroom. Timpan fick bära hem den.

 


Sen sitter dom kläderna ju aldrig så bra som man tänkt sig (eftersom man har något mer fläsk på kroppen än modellen)   

Av beccalundgren - 27 december 2012 18:25

Att summera 2012 känns onödigt på hundfronten. Det har liksom inte hänt något på tävlingsfronten eftersom Dax har varit för liten och vi har sysslat med att grunda så mycket bra saker vi kan och Timmy varit sjukskriven.


Men 2013 är ju året då Dax ska få göra entré på tävlingsbanorna. Här är mina mål med honom under 2013:


Agility

  • Alla agilityhinder ska vara inlärda ordentligt
  • Debutera i både agilityklass och hoppklass
  • Pinne i agilityklass
  • Pinne i hoppklass
  • Gå kurs

Lydnad

  • Debutera i klass I
  • Första pris i klass I
  • Börja träna in momenten för klass II
  • Gå kurs

Vallningen

  • Godkänt Vallhundsprov
  • Start IK 1
  • Gå kurs

Naturligtvis är ett stort mål att hålla honom frisk och hel. 2013 kommer att bli ett häftigt år! Gott nytt år på er där ute!

Av beccalundgren - 22 december 2012 17:39



Av beccalundgren - 21 december 2012 18:22

Jag ber om ursäkt för dåligt uppdaterande, har jobbat mycket och varit trött och prioterat hundarna och sömn på kvällar och helger.


Idag sov jag ut till halv 11 imorse, underbart efter att ha sovit genomsnitt 5-6 h / natt i veckan. Äntligen har jag fått lite jullov  


Idag handlade jag och syster de sista julklapparna, sjukt mycket folk på Marieberg! Men nu är det klart iaf   


Jag och Dax har brytit agilityvilan och var iväg i tisdags och tränade med Fanny och Thomas, fokus på serpentiner. Duktig och lite galen Dax. Han har fart i sig och jag gillar att han kan tänka när han ska accelerera och när han behöver lägga in ett extra steg och bromsa. Finfina pojken.


I lydnaden, som prioterats mest händer det massor! Jag har fått en helhetsbild från när vi tränade i ridhuset förra söndagen och körde lite allt möjligt, började sätta ihop vissa moment och så. Många fina detaljer men mycket att förbättra också, bland annat:


  • Stå ---> sitt i fotposition
  • Utgångsställningen måste han vara längre fram
  • Fortsätta svänga mycket 360 åt höger så han hänger med och inte blindbyter.
  • Uthållighet
  • Stadga i stå
  • Bättre stadga i sitt
  • I apporteringen vill han röra sig efter jag tagit apporten - så bättre stadga i utgångsställningen (baklängeskedjning tror jag löser det nu när vi börjar sätta ihop momentet)
  • Gnäller ibland vid platsliggningen, så uthållighetsträna där.

Imorgon ska julbilder tas, hoppas att vädret samarbetar! Vore föresten jättetrevligt om jag fick reda på lite vilka som läser bloggen! Vilka är ni och vad vill ni läsa om mer?   


 

Har vallningsabstinens btw (Fotograf Louise Karlgren tog bilden i höstas)

Av beccalundgren - 9 december 2012 15:51

Jag tänkte att jag skulle ta det lugnt i december. Tyvärr, blev det inte riktigt så. 3 veckors vik på JR 11 h pass/ 4 dagar i veckan. Jag är helt död när jag kommer hem. Dessutom har det ju kommit en massa snö och blivit riktigt kallt. En del av mig tycker det är mysigt och en annan vill inte alls ha snö och kyla, allt blir så mycket omständigare då, man fryser sönder om fingrarna. Och eftersom jag varit så trött på kvällarna så har det varit rätt tråkigt för hundarna. Lite grundträning/shejping men inget rejält.


Men vissa saker har verkligen lossnat. Agilityn har vi uppehåll i just nu i väntan på lite mildare temperaturer det blir mest lydnad. Vi har börjat med sidostegen och det har varit rätt svårt men nu känns det som att det lossnar. Det är roligt att exprimentera och hitta lösningar och bästa sättet att lägga upp ett träningspass på.


Något stort i våran värld är att Dax äntligen har lärt sig att sitta vackert, vi har verkligen kämpat med den cirkuskonsten och jag har lagt ner det och tagit upp det. Var nog smart för nu flyter det på jättefint. Ska fixa bildbevis nån dag   


Ställande under gång tar sig riktigt bra! Så kul när man ser hur momenten tar form! Jag bad mamma filma, bara för att jag ville visa så det är inget jätteplanerat träningspass. Jag är nöjd, jag gillar hans attityd. Däremot är studsen för stor och jag skulle vilja ha ner den och jag måste verkligen sträcka på mig och lita på att han håller sin position! Det är verkligen supernyttigt att filma och jag borde verkligen göra det mer, speciellt i lydnaden.


Enjoy!




Allmänt · Dax · Film · Lydnad
Ovido - Quiz & Flashcards