Alla inlägg under mars 2014

Av beccalundgren - 16 mars 2014 19:33

Igår var vi på klubben och tränade lite agility. För om det ska bli Daxs agility år så bör vi ju träna ett par gånger i veckan. Lydnaden kommer alltså läggas på is tills vidare. Dax fick hursomhelst träna på säkerheti slalom. Planen var att utmana honom i ingånger och med fart. Trodde jag. Dax tyckte det var onödigt att ta alla portar, det går ju snabbare om man hoppar över varannan. Så vi backade rejält i träningen, raka ingångar utan störning. Hoppas det kommer tillbaka snabbt.


Exe fick köra hoppteknik. Introducerade Set Point och sen Basic Grids. Tycker det ser rätt bra ut, precis som Dax hoppar han gärna de två sista hinderna i basic griden i ett skutt. Hans koncentrationsnivå blir högre och högre, istället för att den tar slut pang-bom märker man när han börjar att bli trött. Han klarar verkligen inga längre pass eller med störning av främmande hundar men korta 3-5 minuterspass (inkl. lek) funkar bra!


Idag gick vi en långpromenad, alla 3 hundarna! Exe orkar jag sällan gå med en långpromenad. Men eftersom det har hänt en del på senaste tiden så testade jag att sätta på honom VGW-selen och så fick han hänga på. Och det gick helt okej! I skogen var han dock väldigt speedad. Svårt att säga om det var för att vi var i skogen(=vilt) eller för att vi gick efter en annan hund. Men det märks att kontaktträningen gett resultat! Vi tog även en paus och bara satt och tog det lugnt, något han har svårt för och som jag har slarvat med. Jag kunde inte motstå att testa att släppa alla tre på grusvägarna sen. Exe har blivit mycket bättre på att komma på inkallning men när Dax idiot-rusar så kopplar han in vallningen och låser sig. Men så länge jag påminde Dax om att gå lugnt, så gick även Exe och "skrotade". Även när Exe var i koppel och Dax var lös så var Exe mycket lugnare och tyckte det var bättre att tigga godis vid mig än låsa sig på Dax. Härligt   


Tyvärr så fläkte Exe upp trampdynan vid sporren så nu är det omlindat och lugna koppelpromenader en tid framöver.   

Allmänt · Agility · Dax · Exe
Av beccalundgren - 8 mars 2014 22:52

Idag har vi varit och vallat. En underbar vårig dag spenderat bäst i fårhagen, det är vi överens om, grabbarna och jag.


Dax var okej. Han var het och hade mer ben än hjärna mellan varven och lite ull i öronen. Men han gjorde två helt okej hämt på ca 100 m. En okej delning med fart och utan tvekan in i luckan. Visslorna verkar han minnas någolunda, fast jag får hjälpa honom lite. Problemet var väl mest tempot, alldeles för högt och han ville inte riktigt lyssna heller så jag var tvungen att lägga honom rätt ofta, vilket jag försöker undvika för att inte förstöra läggandena. Men vi harju haft uppehåll ett bra tag så hoppas det blir bättre bara jag kommer igång och tränar - med planering!


Exe skötte sig bra, han har ett stort kontrollbehov och är inte särskillt intresserad av att jobba med mig men har blivit rörlig och fin. Vi går mest bakom fåren i lina och det känns inte ett dugg frustrerande (som jag tyckte att det gjorde med Dax) känns som att jag, just nu har koll på vad jag ungefär vill åstakomma med linan.


Här är en film på Björn-Tore

Allmänt · Dax · Exe · Film · Vallning
Av beccalundgren - 2 mars 2014 01:50

Något har hänt, i några veckor nu har en enorm förändring i Exes beteende skett. Som att vi har jobbat ur oss en jobbig period. Han är sällan "pestig unghund" nu. Han börjar bli duktig på att gå normalt i koppel. Han har slutat valla bilar/cyklar (dock inte fåglar) och blir allt mindre intresserad av att valla Dax! Hans engagemang för att träna/koncentrationsnivån stiger och idag kunde jag börja leka One Jump och hoppteknik i ridhuset utan att han begav sig på egna äventyr efter två-tre repetitioner! Just nu är han en underbar unghund! 


Dax fick också jobba mycket med hoppteknik, tur det - han var het som bara den och gjorde mängder av tjuvstarter! Jag gillar att träna hoppteknik, tycker det ger mer eftertanke hos hunden och det behöver Dax. Så sista svängen körde vi lite handling, lite ringrostigt men tyckte han gjorde det finfint att samla ihop sig och accelerera! Nu är vi igång!


Allmänt · Agility · Dax · Exe · Film
Ovido - Quiz & Flashcards