Alla inlägg under februari 2015

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sätta på sig halsbandet och jag känner mig mer avslappnad att ha honom lös.


Jag hämtade hem honom i tisdags och sen dess har han spenderat 95 % av alla promenader lös. När vi är själva (utan Dax) så är han väldigt härlig att ha lös. Söker mycket spontankontakt, travar hyfsat lugnt utan att dra för långt bort, kommer fort på inkallning och lyssnar bra på nödstoppet ("lägg dig").

Men när Dax är med blir han lite manisk. Inte så det stör Dax så mycket men ibland kan han gå lite över gränsen - men då är Dax duktig på att berätta det och Exe lyssnar. Han tar in eyet i leken och har fortfarande lite svårt att helt släppa Dax. Men han kommer på inkallning och lyssnar på sitt stopp. Och om Dax är ointressarad av att leka tillräckligt länge - ja, då släpper Exe honom och kan komma mer spontant till mig och slappnar av på ett annat sätt.


Ni som har följt oss vet att Exe har haft lätt att ta in eyet i vardagen och att vi har jobbat stenhårt med det. Jag har verkligen inte tyckt om de smygande beteendena mot Dax och när Exe var yngre var det ohållbart i mina ögon eftersom han blev helt låst.


Nu tror jag att jag ska försöka sluta att störa mig på att han fortfarande småsmyger lite på Dax. Han låser sig inte på samma sätt längre och lyssnar på mig. När vi är själva har vi en superbra kontakt när han går lös. Kanske ska jag bara försöka ge mig här - jobba lite med premacks princip - och bara själv slappna av så länge det inte blir värre.


Exe är inte Dax. Exe har massivt kontrollbehov - vilket jag upplever att Dax inte alls har. Och jag borde kanske bara vara nöjd över hur långt jag har kommit. För är det ens möjligt att få bort det beteendet helt och skulle det vara värt det?


Skapa flashcards