Direktlänk till inlägg 2 april 2015

Lydnadsträning

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.


Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gasade så jag valde bara fartmoment där de fick ta i. 


Dax fick köra hopp-sitt-hopp. Vi fick bra hjälp av Amanda och löste problemet att han svänger snett tillbaka mot mig när han hoppar bort från mig. La ut två externa leksaker och han kändes öppen i huvudet och inte alls låst på leksakerna - så det träningsprojektet har gett resultat!

Andra passet körde vi ruta och det gick över förväntan! Han drar ju lite mot den främsta/vänstra konen och har stannat lite kort ibland. Men nu gick han djupt och inte alls samma drag mot konerna. Det sista skicket som vi kedjade med ett halvtaskigt FF före var vansinnigt snyggt!


Exe presterade över förväntan. Han var helt ok i fokuset. Fick köra lite gripa-vända med apport och i andra passet inkallning med ingång. Inkallning är verkligen något vi får träna på mer, han kan uppenbarligen inte "hit" - vilket inte är så konstigt då han nog aldrig har hört det innan och hade lite svårt att komma in i hög fart. Bakläxa för mig. Kedja+mer hjälp (ex. klossen framme).


Nu är jag supertaggad för att träna och se till att vi kommer i form :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Av beccalundgren - 24 november 2014 17:01

Nu var det länge sen igen. Känns som att vi går in i någon typ av dvala den här årstiden och jag får lätt dåligt samvete över att träningspassen minskar ganska drastiskt.   Men jag försöker att få till bra och nyttiga träningspass under lunchen p...

Skapa flashcards