Alla inlägg under augusti 2012

Av beccalundgren - 29 augusti 2012 09:39

Nu är det bara att köra, avläsningen från SKK kom imorse och Dax har HD grad A och ED ua (0)   


 


Och här kommer en film från gårdagens lydnadspass


Bilder · Dax · Film · Lydnad
Av beccalundgren - 24 augusti 2012 10:00

Egentligen skulle det ha varit en film med i detta inlägget. En uppföljning på slalom men redigeringsprogrammet har strulat i flera dagar och imorse trodde jag faktiskt att det gick, men inte - kunde inte spara skiten. Så det får bli en uppföljning utan film. Ska försöka filma snart igen för det börjar hända saker och det börjar lika ett slalom!


Vi har kört totalt en 6 slalompass och går hela tiden framåt. Alltså egentligen finns det inte så mycket mer att säga, för det flyter på så himla bra!


Igår var vi och vallade. Ny hage (stora fårhagen, där de stora hundarna tränar, inte 25an   ). Nya får att valla på och nya uppgifter. Alltså ganska utmanande för masken och ojojoj vad han har tänt på att driva! Vi tränade på hämt och fråndrivning. Han kan, men inte alltid när jag vill, det sista han gjorde t.ex, var att smita från mig och göra ett skitsnyggt hämt. I hämtträningen var han seg (som han varit i 25an) ville inte gå runt utan ville hellre driva. Lyssnade dåligt på come bye och away. Var riktigt frustrerad ett tag och visste inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att han skulle få fart och gå runt. Tur att Thomas var med och kunde hjälpa. Men vi behöver defenitivt gå en kurs snart. Drivningen gick bättre, jag som inte tajmade riktigt bra och hade mekaniska svårigheter men Dax gjorde det bra. Han fick även tillåtelse att springa runt fåren och stoppa dom när de fick drag och börja springa (så att han skulle börja röra sig mer på flankerna och tycka det var lite kul att springa runt dom också. Det blir nog bra bara vi får fortsätta träna.


Extra fint var det när han gick på fåren första gången och skulle få känna på dom (vanligt fritt balansarbete). Han kände jättefint efter och jag har aldrig några får i knäna.

Av beccalundgren - 23 augusti 2012 15:43


Över Klara kyrktorn steg en blek och bitter sol
Trafiken kryper blank som  skalbaggskal i månskenet
Ditt hjärta rusar förbereder terrordåd
Du är  snabb som ljus men kommer aldrig härifrån


Jag följer dina gnistor under  tunga moln
Jag vet exakt vart du ska gå
En lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån
och det enda som är säkert är att
Jag ser Dig
Jag  kan se Dig

Vi nålar upp experter bleka män med mörkersyn
De cirklar  tyst kring offren som ett moln av Neurosedyn
De är lugnet över landet deras  ord är fria från bly
Håll hårt i era barn nu
man skjuts i ryggen om man  flyr

Kan man bygga nåt som bär oss med så lite ljus
nu när kärleken  blev trött och blind
Kan man få alla de här bitarna på plats till slut
när  det enda som är säkert är att
Jag ser Dig

Stäng ute verkligheten
Älskling slut ögonen
Hör du melodierna i natthimlen
Det kommer ta en evighet
Vi sluter ögonen
och lyssnar på en psalm som bor i hjärtslagen
Vad som helst utom verkligheten
Jag kan se dig äntligen
Min vän jag hör en sång i dina andetag
Rakt in i evigheten
Älskling slut ögonen
och lyssna men vad fan du måste lyssna nu
för Jag kan se Dig


Av beccalundgren - 12 augusti 2012 20:23

För det första, OS är slut. Jag var inte jätteengagerad i början men de senaste dagarna har radion gått varm i firmabilen. Men mitt hjärtas sport, handboll, har jag inte missat en sekund av. OS-silver till herrarna och de var värda guld! STOR kritik till domarna i kvällens finalmatch...om blickar kunde döda   Så jäkla trist att Kim Andersson ska sluta, kommer bli svårt om omöjligt att fylla hans plats. Samma ifall Jonas Källman och Magnus Jernemyr väljer att sluta. Å andra sidan är det fortfarande ett toppengäng kvar men de där tre är så oerhört viktiga på sina positioner.


Nu till det som är syftet med inlägget. Dax har fått börja med slalomträningen idag. Vi körde 2 pass och kommer nog försöka hinna med minst 5 pass i veckan. Intensivträning ett tag och sen vila ett tag. Så himla härlig att träna den där hunden och han är redan värsta slalomexperten och jag kan gå fort fram. Vi skrattar, leker och har riktigt jäkla kul när vi tränar - älskar att träna in slalom!


Jag lär in slalom med Susan Garretts 2x2-metod. En riktigt bra metod tycker jag. Timmy lärde jag ju om med en variant av 2x2 och han har ett riktigt snyggt slalom! Så därför, att jag älskar träningen, och för att jag kommer filma mycket tänkte jag ha en liten slalomserie som en röd tråd i bloggen. Från steg ett till färdigt 12 pinnarsslalom. Naturligtvis kommer det skrivas om annat med.


Här kommer den första filmen på dagens två pass. Det är som sagt första gången han gör detta. Analysen av dagens träning, förutom att det var sjukt kul, var att jag kunde gå fort fram. På filmen upplever jag honom lite långsammare än vad det kändes som. Jag behöver kasta med bättre tajming - ibland är jag alldels för sen - och lägre, så han får en lägre tyngdpunkt. Syns ganska dåligt på filmen (ska ställa kameran i bättre vinkel nästa gång) men tycker jag har en bra balans att variera mig med avstånd, vinklar och rörelse/stillastående.


  

Av beccalundgren - 12 augusti 2012 12:09

Jag garvar sönder varje gång han säger "heeeeeej"!!


Av beccalundgren - 3 augusti 2012 20:47

 Kärlek, helt enkelt  


 


 

Ovido - Quiz & Flashcards