Direktlänk till inlägg 29 april 2014

Utveckling

Av beccalundgren - 29 april 2014 16:20

Om jag ska försöka att se något bra med mitt tillfälliga handikapp så är det jag tränar på saker, med främst Exe, som jag ofta bortprioterar. Som apportering och nosduttar. För han ska ju tävla i lydnad någon gång och även fast han ska ha RC så behöver vi ett stopp på gungan.


De få gånger jag har tränat de här småsakerna innan har det varit sådär.

Apporten blir han lätt tuggig på. Och nosduttarna verkar han tycka att targeten var i vägen för handen.


Men nu börjar det hända saker. Han blir bättre på att hålla i apporten utan att tugga. Jag kör samma teknik som med Dax. Blir han lös i munnen så snor jag apporten. Klick när han håller emot och lägger tyngden bakåt. Dax har fått träna på metallen. Det ska väl nämnas att han inte är överförtjust i den, ibörjan ville han inte greppa den alls. Men även han gör enorma framsteg och griper ofta och håller i hårt. Dock är det väldigt få repetitioner som gäller.


Med nosduttarna har det gått i raketfart framåt! Jag bestämde mig för att strunta i att han inte riktigt ville ha targeten där och sänkte handen mot marken = inga problem, förutom att han lade sig ner. Så då ställde jag honom i trappen och kunde faktiskt väldigt snabbt, efter 3-4 repetitioner, ta bort min hand helt och han duttar enbart mot targeten. Inte perfekt men väldigt många steg i rätt riktning.

Dutti valpis  

Allmänt · Dax · Exe · Lydnad
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards