Direktlänk till inlägg 28 april 2013

No one can hold you down

Av beccalundgren - 28 april 2013 21:55

Nu krigar vi igenom den här svackan i vallningen och hoppas det går över snabbt. Och när jag menar kriga, så menar jag träning minst 2 ggr/veckan, helst 3 och gärna fler.


Han är inte dum mot djuren på något sätt men är däremot inte lika intresserad av att samarbeta med mig. Han drar sig lite för att ta "jobbiga" kommandon. Typ när jag ber honom att öppna en flank där djuren har drag. Och så jobbar vi på med drivningen. Helgen har spenderats hos bästa uppfödarna och vallning båda dagarna och även lite agility idag. Jag tycker han känns bättre. Men det är svårt. Han verkar kännas tryggare med att gå med fåren, att jag inte behöver säga till honom var tredje meter att han har för högt tempo. Utan att han reglerade det bättre själv.


I agilityn händer det saker. Nosduttarna behöver jag inte ha target på längre. Skulle bara pröva gungan vi skaffade på jobbet och vips så gjorde han nosduttar utan target. Nu försöker jag kvalitetssäkra dom och ska få tummen ur och börja träna in hela balanshinder. A-hindret har vi aldrig kört t.ex På lunchrasten har jag jobbat lite med hand threadlar och serpentiner och jag tycker det kommer mer och mer.

Sen har vi det där jäkla slalomet. Ibland tar han 12-pinnar bra (utan fart eller störning från mig) och ibland blir det bara en röra. Idag hjälpte Fanny mig med att träna lite med externbelöning efter slalom. Skitsvårt sa Dax! Något lärde han sig nog men just nu får vi för dåligt med lyckanden för att träningspassen ska kännas bra. Typ 80% regeln baklänges. Så nu ska jag nog byta strategi. Klubben har införskaffat ett nytt slalom, ett ställbart (zick-zack). Så det ska jag pröva och se om det blir bättre.


I lydnaden så händer det typ 0.0 Häromdagen fick han gå baklängesfot med en massa utlagda belöningar. Och sen har jag anmält mig till en endagskurs med Lena Löfroth. Hoppas det kan ge oss en spark i baken!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards