Direktlänk till inlägg 7 juni 2013

VP i Bråfors

Av beccalundgren - 7 juni 2013 20:55

Idag var dagen D. VP i Fagersta, Bråfors. Vi gick ut och gjorde vårat bästa. Mina ben skakade när jag skulle gå in i hagen. Herregud vad nervös jag var.


Tyvärr räckte det inte hela vägen. Efter hämtet hade fåren jättestort drag åt vänster (där var det rätt tajt med plats med). Vi, liksom många andra tappade fåren där   Dax gjorde ett kalas fint hämt, gick in lite för tidigt, så jag fick lägga honom och ge ett till away-kommando. Inga problem. Upptaget var så fint att jag blev tårögd. Sen blev det fart på fåren och de drog sig åt vänster. Jag försökte skicka Dax höger. Men tyvärr svarade han lite trögt på kommadot (vilket han gör när han inte håller med...). Jag la honom kanske lite tidigt. Med facit i hand skulle jag redan i upptaget bett honom slå över kl 12 eller en stor höger när fåren närmade sig mig.


Lätt att vara efterklok. Men jag är verkligen nöjd med våran insats. Jag gick ur hagen med en bra känsla att vi faktiskt är uppgiften mogna. Domaren, Peter Nilsson, gav mycket fina kommentarer om Dax. Han tyckte han var jättefin och att det var kul att se oss och att han gärna hade velat se mer. Han sa att det syndes att vi hade en bra relation (har hört vallhundsfolk prata om det innan, men förstår inte riktigt vad de letar efter för att se det?). Han sa att jag inte skulle bli nedstämd utan anmäla till VP igen och träna mer på att Dax ska våga släppa mer på flankerna. Han frågade även var Dax kom ifrån och vilka föräldrarna var.


Min allra finaste hund. Inte hans fel att matte tar dåliga beslut. Finns inga ord för hur underbar denna hunden är   



Exe är en häftig hund. Idag är han 9 veckor. Han har mycket bestämda åsikter ibland. Men är i övrigt härlig att träna. Däremot verkar han just nu föredra godis framför kamplek. Något jag verkligen inte tänker ge efter på utan vi får jobba. Han är väldigt smart och klok. Fast han saknar tålamod att ta det lugnt. I skrivande stund är han på sitt pestigaste humör, övertrött skulle jag gissa. Biter och pillar på allt. Jag och Dax suckar högt.


Allmänt · Dax · Exe · Film · Vallning
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards