Alla inlägg den 3 juni 2012

Av beccalundgren - 3 juni 2012 14:56

När jag skapde bloggen blev jag sugen på att blogga igen och denna helg har jag och Dax haft riktigt kul. Vi har nämligen bott ute hos uppfödaren och varit hundvakt. Och eftersom de har en agilityplan och fårhage utanför huset kan ni ju tänka er vad vi har pysslat med   Dessvärre har ju inte vädret varit det roligaste.


Jag har filmat två gånger och sen dog batteriet (och tänkte inte på att ta med laddaren). Men innan filmerna så vill jag bara återigen berömma Dasken för hans enkelhet att ha med sig! Han har nyligen börjat på dagis och det har gått strålande från dag ett. Han kastar sig i famnen mot personalen på morgonen och när jag hämtar honom ser han sömnig ut. Samma sak här ute hos Fanny och Thomas. Nu är ju förvisso inte dom hundarna eller miljön okända för Dax men det har gått kalasbra!


Filmerna då. I första filmen så tränar vi grunder till threadlar och serpentiner, samt lite samling och tajta svängar och att kunna ta 180 graders svängar självständigt. ca 1.53 i filmen blir det lite tokigt då han hoppar förbi mig i serpentinen, det vill jag inte ha eftersom jag vill ha en tajt sväng mellan mig och hindret. Och jag är många gånger inte optimalt placerad för serpentinerna. Men det är ju därför man filmar.


 


Här lägger jag för första gången på signal för tajta svängar. "Back" = tajt vänstersväng och "Sväng" = tajt högersväng. Jag prövar även för första gången på inkallning att han ska runda första hindret och det var svårt i början men han fattar snabbt den lilla svartvita. I slutet blir det lite acceleration med hinder. Älskar överlag hans attityd, fastän det blir fel så blir han aldrig låg eller tycker det är jobbigt utan han fortsätter jobba med samma engagemang, hjärtat vad han gör mig glad   



Förutom det på filmerna har vi även börjat träna på självständiga boxhörn och introducerat gungan. Gungan gick väldigt bra. Han skiter i smällen och att det rör sig men behöver träna på att stanna på nedfarten och kampa. Han gled av väldigt mycket och var lite dålig på att viktförskjuta men tror det var mycket för att han var trött då. Ska bli spännande att fortsätta träna!


Vi har vallat lite också (och om vädret samarbetar kan det nog bli ett pass till innan vi åker hem), Jag tror han börjar förstå "Away" och "Come by" nu fast det är inte helt befäst än. Och han slarvade ibland lite på flankerna (vek in för tidigt) tyckte jag. I drivningen har han hittat ett bra tempo och han fixade även att lägga sig kl. 3 istället för bara i balans. Han har varit lite kinkig med hörnen i 25:an, på mindre ytor funkar det skitbra men när det finns lite som drar fåren går han liksom inte ända in i hörnet utan vill gärna slå tillbaka ut på en flank. Han litar väl inte på att jag har koll på fåren (inte helt obefogat tyvärr  ). Så har han även fått gå och bara putta fåren längs staketet. Han är duktig! Så synd bara att jag jobbar de dagar då Lena kommer hit och håller kurs, skulle vara sååå nyttigt!!

Ovido - Quiz & Flashcards