Direktlänk till inlägg 27 juli 2012

In every corner of my heart

Av beccalundgren - 27 juli 2012 19:52

Har haft underbara dagar med hundarna. Vädret har varit på topp så vi har tränat i princip varje kväll när jag kommit hem från jobbet. Underbart är bara förnamnet!  


Dax, vad kan jag säga? Han är min absoluta drömhund. Så otroligt enkel i vardagen, vilar till 100 % när vi är inne och ger 200 % när vi tränar. Han har verkligen tänt till i agilityn. Snabb som tusan, dessvärre går ibland benen snabbare än huvudet men vi jobbar på det. Han har blivit rätt duktig på att se linjer och samla sig vid positional que. Så nu tänkte jag lägga mer fokus på thredlar, serpentiner, framför/bakombyten. I onsdags var vi på handlingskurs hos Fanny (klickerklok). Egentligen var nog nivån för hög för Dax men jag fokuserade på småsaker och skönt med bra feedback och tips på roliga övningar! Igår var vi på klubben och då fick han träna på bakombyten. Han kan sen innan sittande bakombyten men nu körde vi en liten kombination: en böjd tunnel - hopp - solfjäder (bend work), som var S-format. Solfjädern gör det lättare för hunden att se vart han ska sen. Så jag bakombyter mellan hopphindret och solfjädern. Först tyckte han det var rätt svårt men efter 4-5 repitioner fattade han grejen och gjorde det så fint så! Ska även kombinera med att köra bakombyten i en ihoptryckt tunnel.


Lydnaden har lossnat! Han är mer engagerad nu, även fast det ibland är svårt i början när det är mycket liv runt om, typ på klubben. Borde verkligen försöka filma något pass så ni får se :) Han kan hoppstå på signal, verkar även som han fattar "upp" (ligg-->sitt). Platsen är på god väg. Har börjat introducera apportbocken och tycker att ingångarna ser bra ut. Finns mycket kvar att jobba på men känns bra att saker ändå börjar falla på plats   


Vallningen har vi haft lite uppehåll i, iochmed att hundarna har varit nere på västkusten med mamma och pappa men i onsdags efter kursen så fick han ett pass i fårhagen. Lika underbar som vanligt! Påbörjade fråndrivningen och det gick väldigt bra! VP:et känns inte så långt bort nu.


Timmy har fått pröva på rallylydnad. Han är ganska gullig, för han blir så jäkla glad. Det lyser om hela hunden! Sen kommer han aldrig bli någon stjärna i det men vad gör det, han har ju kul  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards