Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av beccalundgren - 15 oktober 2012 21:55

Tror det händer mycket i huvudet på Dax igen. Han sover väldigt mycket och verkar trött när man ska träna. Han är dessutom mycket mer luktig ute, speciellt efter löptikar. Det är ett gäng som löper härikring nu. Lite tråkigt att inte träna men vi har ju tränat rätt intensivt nu en period så en paus vore kanske inte helt fel.


Har däremot varit riktigt dålig på att valla senaste tiden. Har får så pass nära och ganska bra med tid ändå (även fast dagarna är bra mycket blötare, kallare och mörkare). Kanske är det bra att trappa ner där med inför vintern (ifall det skulle komma bajsmycket snö så man inte kan valla menar jag). Fast tyvärr vallar jag nog inte för att vi är inne i en svacka där med. Jag blir sur på honom och jag vill inte bli det och då undviker jag att träna fast jag nog borde träna kortare pass och mer intensivt (3 ggr i veckan iaf). Hämten börjar se mycket fina ut, han balanserar klokt och har inga problem att gå in i fållan och plocka ut fåren. MEN den där förbaskade drivningen driver mig till vansinne! Det går bra i början men så fort fåren får lite fart så tänker han runt och sen är det jävligt svårt att få honom att tänka "driva". GAH! Hitintills har jag använt lina och trampat på när han vill gå runt, fått honom att gå några steg mot fåren, sen gå på en flank - för att få gå lite mot fåren igen och den förmodligen minst effektiva eller trevliga tekniken att bli arg.


Ska bli bra att gå kurs om ca en månad. Jag vet ju vad jag har i den hunden, han är ju helt fantastisk på alla sätt. Synd bara att han har en jubelidiot på andra sidan fåren. Stackars hund. Sen vill man ju heller inte skära bort det han älskar mest av allt, vallningen ska ju bli en av våra huvudsysselsättningar.


Stackars Dax.

Ovido - Quiz & Flashcards