Direktlänk till inlägg 24 augusti 2012

Uppdatering

Av beccalundgren - 24 augusti 2012 10:00

Egentligen skulle det ha varit en film med i detta inlägget. En uppföljning på slalom men redigeringsprogrammet har strulat i flera dagar och imorse trodde jag faktiskt att det gick, men inte - kunde inte spara skiten. Så det får bli en uppföljning utan film. Ska försöka filma snart igen för det börjar hända saker och det börjar lika ett slalom!


Vi har kört totalt en 6 slalompass och går hela tiden framåt. Alltså egentligen finns det inte så mycket mer att säga, för det flyter på så himla bra!


Igår var vi och vallade. Ny hage (stora fårhagen, där de stora hundarna tränar, inte 25an   ). Nya får att valla på och nya uppgifter. Alltså ganska utmanande för masken och ojojoj vad han har tänt på att driva! Vi tränade på hämt och fråndrivning. Han kan, men inte alltid när jag vill, det sista han gjorde t.ex, var att smita från mig och göra ett skitsnyggt hämt. I hämtträningen var han seg (som han varit i 25an) ville inte gå runt utan ville hellre driva. Lyssnade dåligt på come bye och away. Var riktigt frustrerad ett tag och visste inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att han skulle få fart och gå runt. Tur att Thomas var med och kunde hjälpa. Men vi behöver defenitivt gå en kurs snart. Drivningen gick bättre, jag som inte tajmade riktigt bra och hade mekaniska svårigheter men Dax gjorde det bra. Han fick även tillåtelse att springa runt fåren och stoppa dom när de fick drag och börja springa (så att han skulle börja röra sig mer på flankerna och tycka det var lite kul att springa runt dom också. Det blir nog bra bara vi får fortsätta träna.


Extra fint var det när han gick på fåren första gången och skulle få känna på dom (vanligt fritt balansarbete). Han kände jättefint efter och jag har aldrig några får i knäna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards