Alla inlägg den 6 februari 2013

Av beccalundgren - 6 februari 2013 20:59

Surfade runt på blocket och det som är verkligen får mig att se rött är det s.k "sällskaps border collies" eller "utställnings border collies utan vallningsinstinkt". Kanske är det för att jag inte är ett fan av utställning överhuvudtaget och speciellt inte när det kommer till en så utpräglad arbetshund som BC. I mina väldigt partiska ögon, och inte på något sätt vetenskapligt bevis, utan helt mina egna åsikter, är de flesta utställningshundar - oavsett ras, rätt...hjärndöda. Beauty (? inte i mina ögon heller, tycker oftast alltid att de arbetande/jakt/bruksvarianterna alltid är snyggare och trevligare), no brains.


Fast jag VET att det finns folk som håller på med utställning, lydnad och agility osv. Jag vet inte, jag behöver kanske träffa bättre och mer utställningsfolk som är vettiga och har funktionabla hundar. Men tills vidare gillar jag verkligen inte utställningar, speciellt inte för border collies. För en border collie utan vallningsinstinkt är, i mina ögon, ingen border collie.


Så, nu har jag spytt galla över det.



Ovido - Quiz & Flashcards