Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Bästaste Dasken!

Av beccalundgren - 20 januari 2013 21:20

Idag var vi ut till Fjugesta och vallade. Det var underbart väder och inte alls särskilt kallt, ca -4. Två av Dax kullsyskon var på besök, Twix och Team, väldigt kul att träffa dom och deras supertrevliga ägare!


Dax gick som en dröm idag. Är superglad och nöjd över min finaste vallare   Sist hade vi ju problem med fråndrivningen (vilket förvisso berodde på att det var svåra får) men idag var det en helt annan hund. Lyhörd och han föste som en maskin och ville knappt sluta. Euforisk känsla! Äntligen var vi där vi slutade i höstas innan vintern kastades över oss. I framdrivningen var han lite het men det var lätt återgärdat. Fina hämt på kortare avstånd men sista passet testade vi längre och då stötte vi på problem, han drogs in alldels för tidigt mot fåren. Det blev det bättre mot slutet och jag tror han var lite väl trött för den utmaningen just då. Gladast är jag över fråndrivningen, helt klart!


För övrigt så ser jag framemot kommande träningspass, hoppas på att kunna börja träna på delningar och introducera look back (för variation i träningen så han öppnar upp huvudet) och så börjar mina visslor ta sig så hoppas på att kunna introducera dom snart också.


I veckan har vi annars haft paus på övrig träning, förutom trixandet. Tror han börjar förstå signalerna på de fyra trick han kan just nu; backa, vackert, tre (lyfta höger bakben) och fyra (vänster bakben). Nu ska jag ta och börja shejpa in något nytt och det här är saker jag vill lära honom:


  • Nos mot rumpa
  • Nos mot baktass
  • Lyfta en tass i taget (ev ståendes)
  • Fånga sin svans
  • Krama om en leksak/petflaska
  • Städa
  • Stänga köksluckor
  • Baklängesslalom mellan mina ben

I veckan ska vi ta tag i lydnadsträningen igen och på tisdag ska vi gå agilitykurs i handling för Fanny.


 
 
Linda

Linda

24 januari 2013 14:06

Ja exakt, pallen = klossen! Köpte en sådan där liten bebis pall från ikea! :) Vi vilar lite från bakåtmarchen, så kanske du kan kolla lite på den när vi ses :) Krya på dig så vi kan ses snart!

http://lindaaaaa.bloggsida.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beccalundgren - 5 maj 2015 07:07

I söndags var säsongens första tävling. Dubbel hoppetta i Västerås. Jag var inte så vansinnigt tävlingssugen så det bar allt emot lite att gå upp vid 05.30 en söndag   Men vi samåkte med Emma och Hejja så det var bara att kliva upp.   Första lopp...

Av beccalundgren - 2 april 2015 11:35

Igår var vi iväg till Öbk och tränade ett ordentligt och planerat lydnadspass med Amanda. Det första på väldigt länge. Är alltid roligare när man är flera och kan bolla idéer fram och tillbaka.   Jag visste att båda grabbarna skulle vara rätt gas...

Av beccalundgren - 7 februari 2015 14:03

Exe har varit på kollo hos uppfödarna i ungefär 1½ vecka (eftersom jag inte kunnat gå på foten). Och jag vet inte om han har mognat lite eller bara glömt bort vissa saker efter sitt lilla miljöombyte. T.ex så tycker han inte att det är äckligt att sä...

Av beccalundgren - 23 januari 2015 10:27

Dags för en liten uppdatering igen. Inte för att det har hänt så mycket. Min träningmotivation börjar att komma tillbaka men än så länge går mina busungar som rena sällskapshundar. Japp, mina galna border collies har haft träningsvila sen november me...

Av beccalundgren - 4 december 2014 09:27

De senaste veckorna har jag mer och mer märkt en väldigt positiv egenskap hos Exe. Hans förmåga att kunna fokusera på uppgiften.   Jag vet inte om det har med träning eller bara inviduella egenskaper att göra men Exe är grym på att släppa tanken ...

Ovido - Quiz & Flashcards